Geplaatst op Geef een reactie

De nadelen van een keurmerk

Webwinkelkeurmerken zijn niet zaligmakend en er kleven ook risico’s aan volgens de consumentenbond:

  • De keurmerkinstanties bepalen zelf welke eisen zij stellen aan de webwinkels.
  • Webwinkels worden door de keurmerkinstanties zelf gekeurd en meestal niet door een onafhankelijke partij. Behalve in het geval van Thuiswinkel Waarborg.
  • Het is vooral een theoretische check. Het is nog maar de vraag of webwinkels zich ook echt volgens de regels gaan gedragen.
  • Webwinkels gebruiken keurmerken ook als marketingtool. Het logo zorgt voor meer klanten. Hebben ze ook echt de intentie om zich aan de voorwaarden te houden?
  • De meeste keurmerkinstanties controleren niet regelmatig of webwinkels nog steeds aan alle eisen voldoen. Thuiswinkel controleert dit het grondigst, ieder jaar en op dezelfde punten als tijdens de eerste keuring. Bij de andere keurmerken is de controle vrijblijvend.
  • Ook doen de meeste keurmerkinstanties zelf geen praktijkchecks of webwinkels zich ook echt aan de regels houden. Ze zijn hiervoor dus afhankelijk van klachten en reviews van consumenten. Dus dan is voor sommigen het kwaad al geschied. Alleen Webshop Keurmerk geeft aan dat zij mysterie shoppers inzetten.
  • Keurmerkinstanties zeggen dat ze optreden als webwinkels zich niet aan de regels houden. Of dat gebeurt, is afwachten. Want minder leden betekent ook minder geld in het laatje.
  • Er wordt misbruik gemaakt van keurmerklogo’s. Je moet dus zelf checken of de webwinkel ook echt het keurmerk heeft.

Meer zekerheid

Ook al biedt een webwinkelkeurmerk geen 100% garantie, het geeft je wel meer zekerheid over de werkwijze van de webwinkel. Het risico dat je bij een nepwebshop bestelt, wordt kleiner. En de kans dat de webwinkel zich aan wettelijke regels houdt, juist groter. Klachtenbemiddeling en (in sommige gevallen) een onafhankelijke geschillencommissie zijn een belangrijk voordeel van webwinkels met een keurmerk.

Online marktplaatsen

Online marktplaatsen, zoals bol.com, Amazon, Blokker, fonQ en Zalando verkopen niet alleen hun eigen producten, maar ook die van andere aanbieders. Deze platforms hebben zelf het keurmerk Thuiswinkel Waarborg. Maar dat betekent niet dat de externe verkopers ook dat keurmerk hebben, 59% van ons panel verwacht dat wel.

Externe verkopers zijn verantwoordelijk

Ook gaan veel consumenten ervan uit dat het platform sowieso verantwoordelijk is voor de koop, maar dat is niet het geval. Online marktplaatsen geven ook niet op hun website aan of de externe verkopers zelf een keurmerk hebben. Dus externe verkopers kunnen gratis meeliften op het keurmerk van bijvoorbeeld Bol.com. Dat is niet zoals het hoort.

Tips voor veilig shoppen

Bestel nooit blindelings bij een webwinkel. Hier kun je op letten voordat je een bestelling plaatst:

  • Controleer of de webwinkel het keurmerklogo terecht gebruikt. Klik op het logo en check de website van het keurmerk.
  • Zoek naar ervaringen van anderen. Google op de naam van de webwinkel.
  • Pas op als je alleen een contactformulier ziet en geen contactgegevens.
  • Let op bij een te lage prijs, zeker bij merkproducten.
  • Hecht niet te veel waarde aan de vormgeving van de site. Iedereen kan een gelikte site (laten) bouwen.
  • Wees op je hoede als er geen goed Nederlands wordt gebruikt of de tekst slecht vertaald is.
  • Betalen met iDeal biedt geen garantie. Iedereen kan dit systeem aanschaffen.

 

Bron: consumentenbond.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *